Seni
tikar merupakan satu jenis anyaman dan tradisi yang tidak mempunyai pengaruh
luar. Seni anyaman yang sering dikaitkan dengan tikar bermula pada zaman dahulu
kala dan kebanyakan hasilnya digunakan untuk pakaian, atap, tali dan keperluan
kehidupan. Bahan asas yang paling awal digunakan untuk menghasilkan anyaman
ialah akar dan rotan. Seni anyaman ini juga merupakan salah satu kreativiti
masyarakat pada zaman dahulu untuk memanfaatkan sumber alam seperti buluh dan
rotan untuk dijadikan sebahagian daripada keperluan hidup mereka. Seni anyaman
sesuatu yang tidak dapat dipisahkan daripada cara hidup tradisional masyarakat
di nusantara. Daripada tikar kepada dinding pelindung kediaman, hasil kerja
menganyam membentuk persekitaran hidup yang boleh di lihat
dimana-mana. Keadaan ini tidak menghairankan kerana tumbuh-tumbuhan tropika
yang diperolehi di hutan-hutan banyak yang sesuai untuk dijadikan bahan anyaman.
SUMBER: GOOGLE IMEJ |
Keseluruhannya,
kemahiran asas dalam seni anyaman tidak banyak berbeza dan cuma bergantung
kepada jenis tumbuhan yang dijadikan bahan anyaman. Antara tumbuh-tumbuhan yang
paling banyak digunakan dalam seni anyaman ialah buluh, mengkuang, rotan,
ribu-ribu dan lidi yang boleh diperolehi daripada hutan. Perbezaan ciri
tumbuh-tumbuhan ini menghasilkan pelbagai bentuk dan barangan seni anyaman.
Menurut Siti Zainun (1986), dalam buku Reka Bentuk Kraf Tangan Melayu
Tradisi, semasa zaman pemerintahan Long Yunus di negeri Kelantan
(1756-1794), penggunaan anyaman digunakan oleh raja di mana anyaman tersebut
dipanggil ‘Tikar Raja’ yang diperbuat daripada pohon bemban. Revolusi
penggunaan tikar sejak zaman dahulu dapat dilihat melalui penggunaan dan
penghasilan seni tikar ini yang mana hierarki bawahan dalam sistem masyarakat
menjadikan penghasilan tikar ini sebagai punca atau sumber ekonomi mereka.
Sehingga kini menjelang era globalisasi terdapat lagi beberapa negeri masih
aktif menjalankan kegiatan anyaman di peringkat kampung. Di peringkat negeri
pula, negeri yang masih mengamalkan seni anyaman ialah Negeri Perlis, Kedah,
Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Pahang, Melaka, Sabah dan Sarawak.
Kesinambungan untuk memartabatkan seni anyaman tikar ini selari dengan hasrat
kerajaan untuk memartabatkan lagi seni tradisional Malaysia untuk diangkat ke
peringkat antarabangsa sebagai salah satu tonggak warisan negara bagi
menunjukkan identiti negara Malaysia yang mempunyai seni dan kreativiti
tersendiri yang perlu ditonjolkan untuk ikutan masyarakat dunia.
Credit To: http://industri-kraftangan.blogspot.com/
No comments:
Post a Comment